10.01.2022-14.01.2022
Тема: Інформаційні процеси. Моделювання інформаційних процесів. Типи моделей.
Теоретична частина
Інформаційні процеси |
||
№ |
Назва процесу |
Події
в інформаційному процесі |
1 |
Зберігання |
Запис на носії |
Запобігання втраті |
||
Запобігання пошкодженню |
||
2 |
Захист |
Встановлення паролю |
Встановлення рівнів захисту |
||
Обмеження доступу |
||
Шифрування |
||
3 |
Збирання |
Спостереження |
Вимірювання |
||
Опитування |
||
Анкетування |
||
Тестування |
||
Еспериментування |
||
4 |
Пошук |
Пошуковий запит в Інтернеті |
Пошук за каталогом |
||
Отримання даних з датчиків |
||
5 |
Опрацювання |
Порівняння |
Оцінювання |
||
Аналіз |
||
Перетворення |
||
6 |
Подання |
Сортування |
Упорядкування |
||
Систематизація |
||
Класифікація |
||
Структурування |
||
7 |
Передавання |
Надсилання даних |
Передавання даних |
||
8 |
Використання |
Прийняття рішень |
Навчання |
||
Узагальнення |
||
9 |
Кодування |
Зміна форми подання у кодах |
Кодова таблиця |
||
10 |
Сприйняття |
Візуалізація |
Аудіювання |
||
Тактильне відчуття |
||
Нюх |
||
Смак |
||
Графіка |
||
Текст |
||
Мультимедіа |
Під час комунікації інформація може відображатися у нашій свідомості як: зміст та склад об’єкта, смисл, час , місце повідомлення,
контекст пріорітетів; діапазон інтересів; множину зв’язків між бажання; рівні активації емоцій;
палітру смаків, букет ароматів; набір прозорих
та затемнених понять; досвід
використання знань; сакральність символів тощо.
Чинники
комунікації в інформаційному процесі |
|||
Склад чинників |
Робот1-Робот2 |
Людина1-Людина2 |
Робот1-Людина2 |
Адресат (автор) |
Робот1 |
Людина1 |
Робот1 |
Адресант (приймач) |
Робот2 |
Людина2 |
Людина 1 |
Зміст повідомлення |
Зміст електросигналів |
Зміст слів |
Зміст імпульсів |
Код повідомлення |
Двійковий код |
Алфавітний код |
Шістнадцятковий код |
Контекст |
Програмний інтерфейс |
Політичний режим |
Палітра кольорів |
Контакт |
Хвильовий |
Мультимедійний |
Мережний |
Запитання. Що таке інформація?
Відповідь. Інофрмація – це сукупність деяких відомостей, повідомлень, даних,
знань, поданих у певному виглядів.
Приклади: роз’яснення основних понять або слів, виклад новин, відомості про подію,
знайомство з суспільним процесом за допомогою відео.
Запитання. Що таке повідомлення?
Відповідь. Повідомлення – це специфічна форма подання інформації за допомогою мови
знаків, жестів, сигналів тощо.
Приклади: сигнали, які ми чуємо, об’яви про деяку подію, доклад лектора, коментар на
форумі.
Запитання. Що таке дані?
Відповідь. Дані – це інформація, яку надано у формалізованому вигляді й призначено
для її подальшого опрацювання за допомогою технічних засобів.
Приклади: Ряд статистичних оцінок деякого процесу, таблиці чисел, перелік матеріальних об’єктів у відомості.
Запитання. Що таке інформатика?
Відповідь. Інформатика – це наука про загальні властивості, структуру інформації,
закони, методи та способи її вимірювання, зберігання, опрацювання та
передавання із застосуванням математичних методів і технічних засобів.
Приклади: Навчальний предмет у школі.
Запитання. Що таке інформаційні процеси?
Відповідь. Інформаційні
процеси – це послідовна зміна стану або уявлення про інформацію в результаті
дій, які з нею можна виконувати:
вимірювання, зберігання, опрацювання, передавання, захист інформації тощо
Приклади: кодування, архівація, фільтрація, сортування, пошук.
Запитання. Що таке інформаційна система?
Відповідь. Інформаційна система – це сукупність апаратних та програмних засобів,
які забезпечують автоматизацію, збирання, накопичення, опрацювання,
систематизацію, зберігання, подання, й передавання інформації.
Приклади: Навчальне середовище «Моя школа»,
шкільна локальна мережа з документацією школи.
Запитання. Що таке інформаційні
технології?
Відповідь. Інформаційні технології – це
сукупність засобів і методів керування інформаційними процесами, що
забезпечують виконання завдань щодо
пошуку, опрацювання, передавання інформації для отримання нової інформації
простан об’єкта або процесу.
Приклади: Офісні додатки з текстовим, табличним, графічним редактором та способи
створення та форматування об’єктів в цих середовищах.
Запитання. Що таке інформаційне
суспільство?
Відповідь. Інформаційне суспільство –
це суспільство, в якому інформаційні процеси охоплюють усі галузі суспільного
життя.
Приклади: країни Європи.
Запитання. Що таке інформаційна
культура?
Відповідь. Інформаційна культура – це уміння
цілеспрямовано працювати з інформацією, використовуючі сучасні інформаційні
технології.
Приклади: інформаційна культура студента
Запитання. Що таке кібернетика?
Відповідь. Кібернетика – це наука про
загальні закони отримання, опрацювання та передавання інформації від машин і
живих організмів, які побудовано на принципах зворотного зв’язку. Завдання
кібернетики полягає у виивченні загальних властивостей процесу керування та
систем керування. Це наука, що дозволяє творити штучний інтелект і керувавати
ним( за Вінером). Цей термін
запропонував Анрі Ампер для позначення науки керування суспільством.
Приклади: кібернетика нейронних мереж. Негативний вплив на психологічний стан людей у суспільстві
здійснюють відповідні служби впливу на свідомість громадян через
інформаційні процеси в приватних ЗМІ:
1.
Дезінформація невігласів та неуків
2.
Деморалізація
хабарників, корупціонерів
3.
Дескредитація
влади під час криз
4.
Десакралізація
історії в період зламів
5.
Делегітимізація
політичних партій
6.
Дезорієнтація впливів на свободу слова
7.
Дезінтеграція
віруючих та невіруючих
8.
Дезорганізація
анархістів, лібералів, демократів, автократів
Практична частина
Проблеми, перешкоди та пріоритети в мережі
Інтернеті.
Завдання
1. Створити презентацію за таким сценарієм.
Сценарій
презентації «Проблеми та невдачі в мережі Інтернеті»
Слайд 1. Заголовок(розмір: 44 пт):
Які виникають проблеми в інформаційну епоху? Встановіть
пароль на файл та збережіть. Підзаголовок(розмір:
32) пт): П.І.Б учня(-иці), котрий створює презентацію, клас, час та дата
створення. Ілюстрації:
зразки веб-сайтів масмедіа, що маніпулюють
інформацією. Анімація для переходу
на 2 слайд.
Слайд
2.
Заголовок: Чому
стаються невдачі реформування в інформаційну епоху? Текст(розмір: 22 пт): Існує
декілька пояснень, чому проекти е-врядування часто є невдалими. Втім, ключовим
чинником залишається ставлення і дії відповідальних державних працівників, як
політиків, так і менеджерів. На основі їхніх оцінок було сформовано модель “4І”
– різні підходи до реформування в інформаційну епоху. Ілюстрації: скріншоти сайтів е-урядування. Анімація для переходу до наступного слайду.
Слайд
3.
Заголовок: Чому ігнорують
зміни та реформування в інформаційну епоху? Текст(розмір: 22 пт): Державні службовці непоінформовані про
ІТ й інформаційні системи, тому не розглядають їх як засіб реформування.
Витрати на ІТ мінімальні або немає. Цей підхід все ще існує в багатьох індійських
державних організаціях. Іноді комп’ютери є, але вони не використовуються і
виконують функцію дорогих друкарських машинок.Ілюстрації: скріншоти
відкритих офісів е-урядування. Анімація
для переходу до наступного слайду.
Слайд
4.
Заголовок: Чому користувачі
стають ізольованими в інформаційну епоху?Текст(розмір:
22 пт): Державні службовці залишаються комп’ютерно-неграмотними і мають
нестачу розуміння важливої ролі
інформації. Вони, проте, обізнані про ІТ і їхній потенціал. Відтак інвестиція в
ІТ входить в реформування, але розглядається як окрема відповідальність
“комп'ютерних експертів”. Це переважно пов'язано з автоматизацією процесів
документообігу. Ілюстрації: скріншоти відкритих офісів е-урядування.Анімація для переходу до наступного
слайду.
Слайд
5.
Заголовок: Чому користувачі
стають «ідолами» комп’ютерної грамотності в інформаційну епоху? Текст(розмір: 22 пт): Державні
службовці стали напівграмотними. Вони використовують комп'ютери і обізнані про
потенціал ІТ. Вони вважають, що ІТ можуть перетворити урядову справу. Вони ледь
обізнані, що інформація – це щось важливе. Громадський сектор наповнюється важливими ІТ-проектами. Роль «чайника»
стає дамокловим мечем для сучасних державних службовців. Ілюстрації: скріншоти відкритих офісів е-урядування.Анімація для переходу до наступного
слайду.
Слайд
6.
Заголовок: Чому користувачі
можуть стати «двигунами» в інформаційну епоху? Текст(розмір: 22 пт): Якщо державні службовці стануть
інформаційно грамотними, то вони визнають інформацію як ключовий організаційний
ресурс, який є центральним для всіх урядових функцій. ІТ мають вторинну роль:
вони розглядаються як цінність для досягнення інших цілей реформування, а не
самі по собі. Наразі ІТ повністю інтегровані в процес організаційних змін. Ілюстрації: скріншоти відкритих офісів е-урядування.Анімація для переходу до наступного
слайду.
Слайд
7.
Заголовок: Як
пристосуватися до змін в інформаційну епоху? Текст(розмір: 22 пт): Організовуючи нову електронну службу
або виводячи в Інтернет вже існуючу традиційну службу, організаціям необхідно:
- у найкоротші терміни вийти в
Інтернет і адаптуватися до зміни умов;
- залучити до Інтернету громадян
за допомогою успішно проведених веб-презентацій;
- надавати персоніфіковані корисні
послуги, доступні з будь-якого пристрою, роблячи тим самим цю операцію
цікавішою і легшою для громадян;
- забезпечувати високий рівень
безпеки;
- інтегрувати і автоматизувати
процеси управління для досягнення максимальної ефективності.
Ілюстрації: скріншоти відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного слайду.
Слайд
8.
Заголовок: Як
пристосуватися до інформаційного простору? Текст(розмір:
22 пт): Організовуючи нову електронну службу або виводячи в Інтернет
вже існуючу традиційну службу, організаціям необхідно:
- прискорювати ухвалення ділових
і політичних рішень за допомогою аналізу в режимі реального часу;
- прогнозувати майбутні потреби
різних служб та запити від громадян;
- знижувати витрати на супровід
інформаційних технологій, використовуючи перевірену архітектуру;
- знижувати ризики, застосовуючи
рішення, забезпечені технічною підтримкою, і відкриті стандарти.
Ілюстрації: скріншоти відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного слайду.
Слайд
9.
Заголовок: Які причини
перешкод, що трапляються в інформаційному просторі? Текст(розмір: 22 пт): Наводимо перелік перешкод на шляху створення електронного уряду:
1)управлінські та експертні
затримки під час документообігу; 2)нераціональне планування послідовних та паралельних
процесів; 3) недостатні витрати на технологію і інфраструктуру; 4) Нестача
здібностей здійснювати великомасштабні ІТ-проекти; 5) нестача координації і/або
стратегічного планування; 6) нестача кадрових ресурсів на підтримку роботи в
режимі “24 години на добу і 7 днів на тиждень”; 7) Недостатнє розуміння
важливості інформації; 8)недостатня
комплексність і велика тривалість заходів/ програм; Ілюстрації: скріншоти
відкритих офісів бізнесу.Анімація
для переходу до наступного слайду.
Слайд
10.
Заголовок: Які причини
проблем, що виникають в інформаційному просторі? Текст(розмір: 22 пт): Наводимо перелік проблем на шляху створення електронного уряду: 1)нестача
інноваційних ініціатив у державному секторі; 2)очікування не відповідають
реальному оточенню управлінців; 3) відсутність державної політики; 4) Організаційні
та культурні суперечності; 5) сумніви і
опір серед лідерів; 6) нестача інституційної підтримки; 7)Опозиція з боку
працівників і профспілок; 8) місцеві уряди і муніципалітети у разі неактивної
ролі користувачів стають “цапами-відбувайлами”; 9) погане управління
інформаційними потоками, небажання департаментів обмінюватися даними, погане
поводження з чутливими даними; 10) застарілі правові рамки для інновацій і
залучення приватного сектора; Ілюстрації:
скріншоти відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного
слайду.
Слайд
11.
Заголовок: Які причини
невдач, що виникають в інформаційному просторі? Текст(розмір: 22 пт): Недостатньо просто комп’ютеризувати
наявні робочі процеси з метою збільшення оперативності або економії засобів. Варто
супроводжувати самі процеси і структури, а також проектні організації, у
контексті яких вони існують, та повинні бути змінені. Ілюстрації:
скріншоти відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного
слайду.
Слайд
12.
Заголовок: Які
економічні пріорітети виникають в інформаційному просторі? Текст(розмір: 22 пт): Пріоритет економічної вигоди – це
проекти електронного управління, які принесли велику економічну вигоду,
забезпечили такі її аспекти: 1) збільшення доходу; 2) поліпшення фінансового
управління; 3) поліпшення ресурсів і менеджменту планування; 4) створення
кращої маркетингової та інвестиційної атмосфери. Ілюстрації:
скріншоти відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного
слайду.
Слайд
13.
Заголовок: Які
соціальні пріорітети виникають в інформаційному просторі? Текст(розмір: 22 пт): Пріоритет соціальної вигоди – це проекти
електронного управління, що приносять явну соціальну користь, включають: 1)
поліпшення якості послуг, надаваних громадянам;
2) зміцнення правоохоронних
органів і громадського порядку; 3) поліпшення суспільної освіти і систем
управління питаннями культури; 4) поліпшення охорони здоров'я; 5) захист
навколишнього середовища та інформаційні системи з питань навколишнього
середовища. Ілюстрації: скріншоти відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного слайду.
Слайд
14.
Заголовок: Які урядові
пріорітети виникають в інформаційному просторі? Текст(розмір: 22 пт): Пріоритет вигоди уряду – це тотальна інформатизація,
яка є потужним інструментом, що здатний не тільки зробити уряд кращим, а й
трансформувати його в прозорий електронний офіс. Проекти електронного
управління приносять таку користь уряду: 1) підвищення ефективності та
оперативності істотних робочих процесів уряду; 2) збільшення прозорості і
посилення боротьби проти корупції;
3) розвиток урядової інформації. Стандарти
урядових інформаційних систем зазвичай складаються зі
стандартів даних, технічних
стандартів, стандартів методики і стандартів безпеки. Ілюстрації: скріншоти
відкритих офісів бізнесу.Анімація
для переходу до наступного слайду.
Слайд 15. Заголовок: Які є моделі
управління в інформаційному просторі? Текст(розмір:
22 пт): Розглянемо
модель на прикладі електронної податкової системи: 1. Capture (отримання): збір
вихідних даних, необхідних для системи електронного уряду. Платник податків
отримує основні дані про різні джерела доходів.
2.
Input (введення): введення даних в систему. Платник податків вводить дані в
електронну форму на веб-сайті податкового відомства. 3. Process (процес): зміна
даних за допомогою розрахунків, класифікації, відбору і т.д. E-податкова
система використовує різні податкові ставки для різних типів доходу для розрахунку
загальної податкової заборгованості. 4. Store (збереження): зберігання
необроблених і оброблених даних у системі. E-податкова система зберігає всі
подробиці введених і розрахованих податків для кожного платника податків.
5.
Output (вихід): видача оброблених даних. Загальна сума податку розраховується і
відображається для платника податків. 6. Decision (рішення): якщо оброблених
даних достатньо, вони використовуються для прийняття рішень. Платник податку
визначає, чи буде оскаржувати або приймати розрахункові суми податку. 7. Action
(дія): реалізація рішення. Якщо все добре, то платник податків дозволяє виплату
податкової заборгованості.
Ілюстрації: скріншоти відкритих офісів бізнесу.Анімація для переходу до наступного слайду.
Результати виконання практичної роботи надіслати на електронну адресу: vinnser@gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар